بدافزارWorm و تفاوت آن با ویروس ها

بدافزارWorm و تفاوت آن با ویروس ها

 196    0

در این مقاله تفوت بین بدافزار worm و آنتی ویروس ها می پردازیم.

 

بدافزارWorm و تفاوت آن با ویروس ها

 


# این بدافزار ها با ویروس ها تفاوت دارند و به عنوان گروهی از کرم های کامپیوتری شناخته می‌شوند.


# کرم های کامپیوتری برای انتشار نیازی به دخالت انسان ها ندارند و از طریق شبکه های کامپیوتری برای انتشار خود استفاده می‌کنند.این مورد یکی از تفاوت های بین کرم ها و ویروس های کامپیوتری می باشد. چرا که ویروس ها برای اینکه بتوانند منتشر شود نیاز به دخالت انسان ها دارند. مثلاً دانلود لینکی و یا باز کردن فایلی و  یا دیگر روش هایی که نیاز است، انسان ها کاری انجام دهند تا ویروس بتواند منتشر شود.


# کرم های Worm حتی برای منتشر شدن به برنامه های دیگر نیز نیاز ندارد و خودشان به طور مستقل می توانند خود را تکثیر کنند و در بین سیستم های کامپیوتری منتشر شوند یکی از راه‌های انتشار اینترنت پهنای باند می باشد.

 

 

برخی از آسیب هایی که این کرم ها می توانند بر سیستم ها وارد کنند عبارتند از: 

 

 


* غیر فعال کردن برنامه های موجود در سیستم * کاهش سرعت کار کردن رایانه ها


* حذف فایل های سیستم


* کرم های Worm در یک سیستم تلاشی برای تکثیر خود نمی کنند، تکثیرWorm ها بین انواع سیستم ها می باشد نه داخل یک سیستم.


* در واقع در هر سیستم فقط یک نسخه از Wormها جای می گیرند و سپس سراغ سیستم های دیگر برای تکثیر شدن می‌رود. در حالی که ویروس ها در هر سیستم چندین نسخه از خود را تکثیر می‌کند به این ویژگی Wormها، امنیت Standalone بودن نرم افزار گفته می شود.


* تفاوتی که بین ویروسها و Wormها وجود دارد، نحوه کنترل کردن آنها می باشد.


* مهاجم ها می توانند Wormها را از راه دور کنترل کنند و دراصطلاح ویژگی Remote Controller را دارند ولی ویروس ها دارای این ویژگی نیستند و امکان کنترل آنها از خارج از سیستم وجود ندارد.


* کرم های  Worm خیلی پیچیده تر از ویروس ها می باشند و می‌توانند نقش بدافزارهای مانند جاسوس افزارها، بات ها و تروجان ها و غیره را نیز بازی کنند.


* نحوه ورود این بدافزارWorm به سیستم های کامپیوتری، نقص های سیستم عامل و نرم افزار های موجود بر روی کامپیوتر میباشند. Worm ها با ایجاد اختلال در شبکه های کامپیوتری و پهنای باند و بارگذاری صفحات وب به اهداف خود میرسند.


* در مواقعی ممکن است برنامه هایی بیرون بدون اطلاع و درخواست کاربر باز یا بسته شوند، در این مواقع باید به وجود این Wormها مشکوک شویم و آن برنامه ها را مورد بررسی قرار دهیم و بعضی مواقع هم ممکن است در سیستم خود آیکون هایی را ببینیم که شکل عجیب و غریب و ناشناخته ای دارند، در این مواقع نیز باید این فایل ها را برای اطلاع از وجود یا عدم وجود Wormها بررسی نماییم.


به نقل از:

جهت مشاهده نرم افزار آنتی ویروس تحت شبکه ملی به لینک زیر مراجعه فرمائید

آنتی ویروس تحت شبکه ملی



نظر خود را با ما درمیان بگذارید: