تروجان ها و انواع آن ها و برخی از اقدامات رایج تروجان ها

تروجان ها  و انواع آن ها و برخی از اقدامات رایج تروجان ها

 173    0

در این مقاله به معرفی تروجان ها و انواع آن ها و برخی از اقدامات رایج آن ها و انواع روش هایی که کاربران گرفتار تروجان ها می شوند خواهیم پرداخت.

 

تروجان ها Trojan

 


# این بدافزار از نوع برنامه های تهاجمی می باشد هدف این ویروس سرقت اطلاعات کاربران و انجام جرائمی با استفاده از هویت کاربران می باشد.


# این ویروس توسط هکرها به صورت برنامه های مفید به کاربران تبلیغ می‌شود تا آنها را به نصب این برنامه ها تشویق نمایند و وقتی کاربر برنامه را برای نصب انتخاب می‌کند و آن را روی سیستم خود نصب می نماید، مشکل کاربران آغاز می شود و هکرهامیتوانند به اطلاعات سیستم از طریق همین برنامه‌ها دسترسی پیدا کنند و آنها را به سرقت ببرد و هر برنامه مخربی را که در نظر دارند را روی سیستم کاربر پیاده نماید.


# این ویروس امکان تکثیر ندارد و همانطور که بیان شد فقط به صورت برنامه های نصبی بر روی سیستم سوار می‌شوند و شروع به کار می کنند و هرزمان که کامپیوتر روشن باشد می توانند فعالیت نمایند.


# این ویروس ها نیز قابلیت کنترل از راه دور را دارند و می توانند توسط هکرها از راه دور هدایت و کنترل شوند.


# هکرها با این ویروس‌ها می‌توانند علاوه بر دسترسی به سیستم میزبان دیگر سیستم هایی را که با سیستم میزبان در ارتباط هستند را نیز از طریق ایجاد شبکه ای به نام botnet، آلوده نمایند.

 


برخی از اقدامات رایج تروجان ها

 


* باعث ایجاد تغییرات در سیستم امنیتی می شوند.


* قابلیت سرقت اطلاعات حساب های کاربری، حساب های بانکی، شماره کارت، رمز کارت و غیره را دارند. به این تروجان ها جاسوس افزار (Spyware)می گویند.


* هکرها می‌توانند رایانه ای را که هک کرده اند تبدیل به برده ای برای خود نمایند و از آنها برای شبکه هایی که تحت کنترل خود قرار داده‌اند استفاده نمایند.


* برخی مواقع تروجان ها به جای اینکه به سیستم های کامپیوتری حمله کنند به تلفن های هوشمند حمل می کند و می تواند پیامک های پرهزینه را به شماره های پولی ارسال کنندو از این طریق کسب درآمد نمایند.

 

 

انواع روش های که کاربران گرفتار تروجان ها می شوند :

 

 

* در برخی مواقع فایل های پیوستی توسط ایمیل برای کاربران فرستاده می شود که آلوده می باشد و کاربر وقتی آن پیوست را باز می کند سیستم آلوده به تروجان میشود.


* در برخی مواقع لینک های یک سایت آلوده به تروجان می باشند و وقتی کار بر روی آن لینک ها کلیک می کند سیستم وی دچار آلودگی به تروجان می شود.


* در برخی مواقع نیز سایتها یا ویدئوها یا هربرنامه ی دیگری برای کاربران تبلیغ می شود و یا برای مشاهده کردن یک ویدیو به دانلود یک codec تشویق می‌شوند و کاربران فریب می‌خورند وآنها را دانلود می کنند و بدین شکل گرفتار تروجان ها می‌شوند.


* با بازدید برخی سایت هایی که با کدهای مخرب آلوده شده‌اند نیز سیستم می‌تواند آلوده شود.


* امکان دارد مهاجمین خود با استفاده از نقص امنیتی یک نرم افزار و دسترسی غیر مجاز به آنها،  تروجان ها را در سیستم نصب نمایند.

 

 

انواع تروجان

 

 

انواع دسته بندی تروجان ها

 


برای تروجان ها انواع مختلف دسته بندی در نظر گرفته شده است برخی از آنها عبارتند از:

 


۱) تروجان Downloader


عملکرد این تروجان ها به صورت دانلود کد های مخرب دیگر و پیاده سازی آن ها می باشد. روش تکثیر اکثر بدافزارها، تروجان های دانلودر  droper می باشد. این تروجان ها توسط کاربران روی سیستم شان دانلود می‌شود و عناصر مخرب دیگر را اجرا میکنند. تروجان های چند مرحله ای وقتی قرار است حمله کنند، در اولین مرحله از تروجان های Downloader  کمک می گیرند و در مراحل بعدی از دیگر تروجان ها استفاده می کنند تا بتوانند یک خرابکاری واقعی را ایجاد نمایند.

 


۲) تروجان Back door 


این تروجان ها این امکان را فراهم می نمایندکه malwar لوکال نصب شود تا مهاجم ها بتوانند با تروجان ها ارتباط برقرار کنند و دستورات و اعمال خرابکارانه خود را عملی نمایند و بر روی تروجان ها کنترل کاملی داشته باشند.

 


۳) نرم افزار SpyWar


این نرم‌افزار را میتوان نوعی تروجان معرفی کرد.این نرم افزار اطلاعات مهمی را از کاربران جمع‌آوری می‌کنند و برای مهاجم ارسال می‌کنند این نرم افزارها، همان نرم افزارهایی می باشد که خود را به صورت نرم افزارهای مفید و کاربردی به کاربران معرفی می‌کنند و باعث فریب کاربران میشوند تا کاربران، آن نرم افزار ها را دانلود نمایید و بدین وسیله به سیستم دسترسی پیدا کنند و آن را آلوده نمایند.

 


۴) تروجان Rootkit


این تروجان ها خود را جایگزین مدیر سیستم عامل می کنند و خود به جای آنها دستورات لازم را ارسال می نماید این تروجان ها بدین روش خود را از دست آنتی ویروس ها مخفی می نمایند.

 


۵) تروجان DDOS ( بات نت ها )


این تروجان ها دستگاه ها را به عنوان قربانی خود اجیر می کنند و آنها را در یک بات نت  بزرگ به یک زامبی تبدیل می‌کنند . این تروجان ها از این دستگاه ها در عملی کردن اهداف و اعمال مخرب خود استفاده می نمایند. تروجان ها هرچقدر بتوانند تعداد بیشتری دستگاه در بات نت جمع آوری نمایند بهتر می توانند به هدف خود دسترسی پیدا کنند چرا که با جمع آوری این دستگاه‌ها ترافیک جعلی ایجاد می نمایند و سرورها را از کار می‌اندازند. تمامی این تروجان ها فقط در تلاش هستند که سیستم ها را آلوده نمایند و کسانی را که اداره کننده آنها می باشند به اهداف خود برسانند.تروجان ها برای تکثیر خود می تواند سیستم های زیادی را درگیر خود نمایند و یک مشکل عظیم را ایجاد نمایند بنابراین همیشه باید مواظب ورود این تروجان ها به سیستم خود باشیم.


به نقل از:

جهت مشاهده نرم افزار آنتی ویروس تحت شبکه ملی به لینک زیر مراجعه فرمائید

آنتی ویروس تحت شبکه ملی



نظر خود را با ما درمیان بگذارید: